25 فوریه 2023- افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر بیماری های قلبی هستند. بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در دیابت نوع 1 هستند و بار آن در بین مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز در حال افزایش است.

پنلی در کنفرانس فناوری‌ها و درمان‌های پیشرفته ی دیابت 2023 در برلین، به بررسی این موضوع و معنای آن برای جدی‌ترین عارضه در مراقبت از دیابت پرداخت.

کارآزمایی برجستهDCCT ، اهمیت حفظ هموگلوبین A1c کمتر از 7 درصد را در کاهش خطر بسیاری از عوارض دیابت برجسته کرد. از مطالعه ی پیگیری طولانی مدت DCCT پس از تکمیل این کارآزمایی و مطالعات دیگر، مشخص شد که عوامل مهم مرتبط با بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت که شامل قند خون، فشار خون و کلسترول هستند. در حالی که مدت‌هاست به افراد مبتلا به دیابت توصیه شده است که این عوامل سنتی را با مشورت با پزشکان خود کنترل کنند، تحقیقات جدید در حال ظهور، عوامل دیگری را مشخص کرده اند که بر سلامت قلب و عروق تأثیر می ‌گذارند.

دکتر ویرال شاه، استاد مرکز دیابت باربارا دیویس در دانشکده پزشکی کلرادو و دکتر آنتونیو سرئیلو از دانشکده پزشکی هاروارد، درباره برخی از این عوامل کمتر شناخته شده و اینکه تحقیقات آینده ممکن است به کجا منجر شود، بحث کردند.

حتی افرادی که به اهداف A1c خود رسیده اند، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی هستند. دکتر Shah گفت: مقاومت به انسولین با بیماری های قلبی عروقی شایعتری مرتبط است و "یکی از قوی ترین عوامل خطر مستقل برای بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است."

دکتر Ceriello، عوامل خطر را گسترش داد تا عملکرد کبد را نیز شامل شود. او گفت در حالی که ارتباط بین قلب و کبد ممکن است بلافاصله مشخص نباشد، اما عملکرد کبد می تواند میزان عملکرد قلب و کلیه ها را پیش بینی کند. به عنوان مثال، خطر ابتلا به بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی(همچنین به نام NASH، نوعی بیماری کبدی شناخته می‌شود) بالاتر است.

او توضیح داد که آگونیست هایGLP-1 ، علاوه بر فواید ضد چاقی، عملکرد کبد و قلب را بهبود می بخشد. افرادی که لیراگلوتاید (ویکتوزا) و سماگلوتاید (ازمپیک) را برای بیش از یک سال مصرف کردند، توانستند پیشرفت فیبروز و NASH را کاهش دهند.

دکتر Ceriello، گفت: درمان دیابت نوع 2 و چاقی نیازمند مداخلاتی برای دستیابی به فواید قلبی متابولیکی مورد نظر است. وی گفت که با لیراگلوتاید- یک GLP1-RA تایید شده هم برای دیابت نوع 2 و هم برای چاقی-، تحقیقات معنی داری در این زمینه در حال انجام است. به عنوان مثال، تیم او اثرات لیراگلوتید را بر پارامترهای قلبی متابولیکی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد مبتلا به چاقی بررسی کردند تا ببینند آیا نتیجه در رابطه با چاقی متفاوت است یا خیر.

او افزود: ما دریافتیم که لیراگلوتاید اثرات مفیدی بر پارامترهای گلایسمی و عوامل خطر متابولیک قلبی در بیماران غیر چاق و بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 دارد و در مورد دوم اثربخشی بیشتری داشت. این یافته‌ها مزایای لیراگلوتید را برای پیامدهای متابولیک قلبی در بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 در محیط واقعی تقویت می‌ کند.

هم آگونیست های GLP1 و هم مهار کننده های SGLT2 در کاهش عوامل خطر اصلی قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مانند وزن بدن، هایپرگلایسمی، فشار خون و چربی ها موثر هستند، با این حال تاثیر این داروها بر عوامل خطر نوظهور برای CVD، مانند بیماری کبد، نیاز به توجه و تحقیقات بیشتر دارد.

دکتر Ceriello، گفت: این موضوع باید روشن شود، که در مرحله بعدی تحقیقات بررسی خواهد شد.

دکتر الیور شنل، متخصص غدد و متخصص در دیابت در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، گفت: مطالعات پیامدهای قلبی عروقی آگونیست های GLP1 و مهار کننده هایSGLT2 ، نشان داده‌اند که چگونه این داروها چشم‌انداز درمان دیابت را تغییر داده ‌اند.

دکتر Schnell ، مروری بر کارآزمایی‌های پیامد قلبی عروقی(CVOTs) در دیابت ارائه کرد و توضیح داد که چرا دستورالعمل‌های EASD و ADA هر دو، آگونیست های GLP1 و مهار کننده هایSGLT2، را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا به بیماری قلبی توصیه می‌کنند.

او همچنین نیاز روزافزون به مداخلات را تشریح کرد زیرا میزان افراد مبتلا به دیابت با سرعت نگران کننده ای در سطح جهان افزایش می یابد. در حالی که مطالعات هنوز در حال انجام است، شواهد تاکنون نشان می دهد که آگونیست های GLP1 و مهار کننده هایSGLT2 ، می توانند عوامل خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی، از جمله وزن بدن، هایپرگلایسمی، فشار خون و لیپیدها، را کاهش و مقاومت به انسولین و همچنین عملکرد کلیه ها را بهبود دهند.

مدیر این پنل، دکتر ریچارد برگنستال، مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی دیابت در پارک نیکولت و استاد بالینی در گروه پزشکی در دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: برای مدتی طولانی توصیه به افراد مبتلا به دیابت منحصراً نظارت بر سطح قند خون بود.

او گفت: اکنون شواهد رو به رشد نشان می دهد عوامل دیگری نیز بر سلامت قلب و عروق در افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارند، که باید به بیماران باید برای کنترل آنها کمک کرد.

دکتر برگنستال گفت: البته دیابت به معنای مدیریت بهتر قند خون است، و این همیشه در سرلوحه کار است، اما ما در حال درک اطلاعات بیشتر در مورد راه کارهایی هستیم که یک فرد مبتلا به دیابت می تواند برای داشتن یک زندگی سالم تر و طولانی تر انجام دهد.ما از شما می خواهیم به عوامل دیگر مانند فشار خون، کلسترول و داروهایی که انتخاب می کنید، نگاهی گسترده تر بیاندازید.

او افزود ما می دانیم که ردیابی معیارهای بیشتر برای نظارت بر سلامتی خود می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت طاقت‌فرسا به نظر برسد، و بار مراقبت از دیابت را بر بیماران و خانواده های آنها افزایش می دهد که ما خواهان آن نیستیم، اما نتایج تحقیقات اخیر که عوامل خطر قلبی عروقی را برای افراد مبتلا به نوع ۲گسترش داده است، دلگرم کننده هستند.

دکتر برگنستال گفت: ما گام‌های بزرگی را در مدیریت قند خون برداشته‌ایم، اما همیشه این شکاف وجود داشت و ما فقط در ناامیدی می‌توانستیم به این شکاف اشاره کنیم. اما اکنون پاسخ های بیشتری داریم و می دانیم که چگونه با توجه به عوامل جدیدا معرفی شده این شکاف را ببندیم. اکنون امیدی وجود دارد، اما برای رسیدن به این هدف، باید افراد مبتلا به دیابت و جامعه پزشکی هر یک به سهم خود بر روی آن کار کنند.

منبع:

https://diatribe.org/risk-factors-cardiovascular-diabetes-and-insulin-resistance